1 Zorg voor beeld
A picture is worth a thousand words. Soms wel meer. De Nijmeegse astronoom Heino Falcke kreeg eind 2019 een subsidie van €200.000 voor “zijn” foto van een zwart gat. De minister van Onderwijs was zo onder de indruk, dat ze de portemonnee trok. Dit overigens tot grote ergernis van wetenschappers die de minister niet wisten te bekoren met beeld van een oranje donut.
In ieder geval: mensen verwerken en onthouden informatie beter als die visueel wordt ondersteund. Zorg dus voor een video, animatie, foto of, ook prima: een fysiek object .
2 Zorg voor een haakje
Journalisten hebben een aanleiding, haakje of kapstok nodig om een onderwerp aan de man te brengen. Ontbreekt dat, dan voelt een eindredacteur “de urgentie niet”.
Je hebt thema’s die langere tijd spelen (issues) zoals klimaatverandering, en voorvallen (items) zoals een overstroming. Als je een beetje creatief bent kun je over een langere periode verschillende items aangrijpen om de gewenste “urgentie” te creëren voor jouw onderwerp.
3 Hou het simpel
Televisie is een krachtig medium, maar de geschiktheid om nuance over te brengen mag je nooit overschatten. Bedenk een korte, kernachtige boodschap zonder jargon (de zogeheten kernboodschap). Als je denkt dat je jezelf nog kunt aankijken in de spiegel, kun je ook een (🤢)soundbite verzinnen. Bijvoorbeeld: “Luister niet naar gebazel, vaccineer je kind tegen de mazel”. (Ok, slecht voorbeeld, dit kun jij zelf beter)
Pro tip: Leg de redacteur tijdens het voorgesprek je soundbite in de mond. Dikke kans dat de presentator ‘m er dan ingooit tijdens het interview. Je hoeft ‘m dan alleen maar te beamen met een glimlach (“Ja, zo zou je dat kunnen zeggen”). Scheelt je weer scheve blikken van collega’s.
4 Wees flexibel
Er is een kans dat een redactie zelf ideeën heeft over de invalshoek of eventueel andere sprekers bij je onderwerp. Informeer daarnaar, bedenk of je je daarin kunt vinden, en maak afspraken (bv: ik wil wel/niet aan tafel met mijn aartsvijand X)
5 Keep it real
Televisiemakers hebben een bochel van de kijkcijferdruk en dikke armen van het dagelijks oprekken van de spanningsboog. De kijker moet vermaakt worden, anders dreigt de afstandsbediening. Laat je niet gek maken en verleiden tot uitspraken waar je later problemen mee kunt krijgen. Zorg ervoor dat mensen die gaan googelen op jou of je onderwerp, meer kunnen vinden. Zo kun je bijvoorbeeld snel op iets reageren via twitter, of meer (achtergrond)informatie geven in een blogartikel. Zeg in ieder geval geen dingen als “keep it real”.